Wat is het ITIL-proces?

ITIL, een afkorting voor Information Technology Infrastructure Library, is een framework dat bestaat uit een reeks “best practices” voor het leveren van efficiënte IT-ondersteuningsdiensten aan je klanten. Het is gericht op de verbetering van de klanttevredenheid en productiviteit. ITIL werd in de jaren ’80 ontwikkeld door de Britse overheid toen de ICT-wereld in korte tijd enorm begon te groeien.

Welke normen zijn van toepassing op het ITIL-proces?

Het ITIL-proces omvat verschillende processen zoals incident management, problem management, configuration management, change management, release management, service level management, capacity management, availability management, IT service continuity management, financial services for IT services en security management. Deze processen zijn ontworpen om een optimale gebruikersondersteuning te bieden en verstoringen van de bedrijfsprocessen tot een minimum te beperken.

ITIL applicatie

Op basis van ervaringen met het ITIL-proces in vele tientallen projecten, heeft NoNoA de diverse subprocessen in de EASE ITIL applicatie verwerkt. Het toepassen van de toonaangevende EASE ITIL applicatie heeft de volgende voordelen:

  1. Optimalisatie van de dienstverlening: Door consistentie te waarborgen.
  2. Verbetering van de klanttevredenheid: Als gevolg van een betere dienstverlening.
  3. Stimulering van procesmatig denken en werken: En het standaardiseren van deze processen.
  4. Verhoging van de productiviteit: Door efficiënter gebruik van resources.
  5. Verlaging van de IT-kosten: Door bewezen best practices en standaarden te implementeren.
  6. Verbeterde kostenefficiëntie en resourcegebruik: Door bewezen best practices en standaarden te implementeren, kunnen organisaties efficiënter gebruikmaken van resources, waaronder digitale, fysieke en menselijke assets.
  7. Hogere servicekwaliteit: ITIL stimuleert een professionele benadering van de inrichting van IT-services, wat leidt tot verbeterde IT-services.
  8. Gestroomlijnde respons op serviceonderbrekingen: Gestroomlijnd beheer verbetert de betrouwbaarheid en efficiëntie van IT-services.

Processen

De EASE ITIL applicatie ondersteunt diverse processen zoals:

  • Incident management
  • Problem management
  • Configuration management
  • Change management
  • Release management
  • Service level management
  • Capacity management
  • Availability management
  • IT service continuity management
  • Security management